بازدید: 119 بازدید

تاثیر معدل در کنکور 60 درصد قطعی یا 40 درصد مثبت؟

 

معنی مفاهیم تاثیر مثبت و تاثیر قطعی در تاثیر معدل در کنکور 98 چیست؟

 

 

سوال بسیاری از دانش آموزان پایه یازدهم  و دهم اینکه فرق تاثیر مثبت و قطعی معدل در کنکور چیه ؟ اگر تتاثیر معدل قطعی بشه تکلیف ماها که رشته تجربی بویم میخوایم کنکور انسانی بدیم چیه ؟ و هر سوال درمورد تاثید معدل دارید بپرسید مشاور تخصصی رشته انسانی عباس وصالی جواب میده!

آپدیت در تاریخ 6 بهمن 1400 – 06/11/1400

تأثیر ۶۰ درصدی معدل دوره دوم دبیرستان در کنکور
🔹در دستور قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعمال تاثیر قطعی معدل سال دوازدهم در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسیده بود و امروز هم قرار شد که تاثیر قطعی سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و تأثیر قطعی سال دهم در سال ۱۴۰۴ اجرایی شود.

تاثیر معدل در کنکور 60 درصد قطعی یا 40 درصد مثبت؟
تاثیر قطعی معدل در کنکور 1403 و کنکور 1404
تاثیر قطعی معدل در کنکور 1403 و کنکور 1404

🔹براساس این مصوبه، ۶۰ درصد معدل دوره دوم دبیرستان برای دروس عمومی و تخصصی در کنکور نقش دارند و محتوای کنکور نیز تنها به دروس تخصصی تعلق پیدا میکند و تأثیر دروس عمومی در امتحانات دوره متوسطه نمایان می‌شود.

🔹نحوه محاسبه سهم سه‌سال متوسطه دوم مبتنی بر آئین نامه اجرائی خواهد بود که به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو خواهد رسید.


#تاثیر معدل در کنکور 1402 قطعی است یا مثبت ؟

نقد و برسی علت قطعی شدن معدل در کنکور 1402

به بعد و نتایج قطعی شدن معدل چه خواهد بود؟

حتما برای شما هم سوال پیش اومده که سازمان سنجش کشور در سال 1400 اعلام کرد تاثیر معدل در کنکور 1402 به بعد قطعی خواهد بود. یعنی چی؟

یعنی معدل امتحانات نهایی در کنکور 60 % تاثیر مثبت یا منفی خواهد داشت.

آیا امتحانات دهم یازدهم داوازدهم در کنکور تاثیر خواهد داشت؟

جواب : خیر فقط امتحانات نهایی و کشوری که شرایط برای همه دانش آموزان یکسانه معدلش مهمه!

سوال : تاثیر معدل در کنکور 1402 و کنکور 1403 قطعی شده :

بله طبق اعلام پیج سازمان سنجش در اینستاگرام که البته این سازمان گفته پیج ندارم اما یه پیج به این اسم وجود داره / معدل 60% تاثیر قطعی کنکور آزمون سراسری سال آینده خواهد داشت.

آیا واسه کنکور 1401 معدل مهمه ؟ یعنی معدل در کنکور 1401 تاثیر قطعی داره ؟

جواب : خیر در کنکور 1401 معدل تاثیر قطعی نداره و هیچ تاثیر مثبت و منفی نداره (البت تاثیر مثبت برای رتبه های بالای 10.000 داره )

حتما این ویدیو رو تا انتها ببینید چون به نقد و برسی چرایی قطعی شدن معدل در کنکور پرداختم.

به زبان ساده توضیح دادم که قطعی شدن تاثیر معدل در کنکور خوبه یا بد؟ یعنی چی…

هشتک : ?

لینک ویدیو برسی قطعی شدن معدل در کنکور و توضیحات کامل :

#انسانیا #تاثیر_معدل #تاثیر_معدل_برکنکور #کنکور_1402 #کنکور1403 ##انسانی #کنکور_انسانی #حذف_دروس_عمومی #وصال # #instagram _کنکور #تغییرات_کتاب_درسی #تغییرات_کنکور #سازمان_سنجش #تاثیرمعدل #دهم_انسانی #یازدهم_انسانی #دوازدهم_انسانی

در هریک از زیرگروه‌های گروه آزمایشی با توجه به ضرایب در نظر گرفته شده برای هردرس، سه نمره‌ی تراز محاسبه می‌شود: الف) نمره‌ی تراز سوابق تحصیلی  ب) نمره‌ی تراز آزمون سراسری          ج) نمره‌ی تراز مربوط به اِعمال سهم ۲۵درصدی سوابق تحصیلی و ۷۵درصدی آزمون سراسری

  • تراز مربوط به سوابق تحصیلی را (A)، تراز مربوط به آزمون سراسری را (B) و تراز اِعمال هم‌زمان سوابق تحصیلی و آزمون سراسری را (C) در نظر بگیرید:

(C = %25 (A) + %75(B

 

  • اِعمال سوابق تحصیلی به صورت مثبت یعنی اگر C از B بیشتر شد، C را در کارنامه‌ی داوطلب درج می‌کنند و اگر C از B کوچکتر شود همان B را اعلام می‌کنند.
  • اِعمال سوابق تحصیلی به‌صورت قطعی یعنی در‌هر‌صورت نمره‌ی ترازِ C را در کارنامه‌ی داوطلب درج می‌کنند.

در‌نهایت با‌توجه‌به نمرات تراز و به‌ترتیبِ کاهشِ آن، رتبه‌ها را مشخص می‌کنند.

فرض بفرمایید ۳ نفر در آزمون سراسری درصدهایی مشابه کسب می‌کنند:

نمره تراز آزمون، (B) برای هر سه داوطلب یکسان است. ( فرض کنید B=10000 )

تراز سوابق تحصیلی(A) نفر اوّل۱۰۰۰۰  است.

تراز سوابق تحصیلی(A) نفر دوّم   ۸۰۰۰ است.

تراز سوابق تحصیلی(A) نفر سوم ۱۲۰۰۰ است.

 

تراز این سه نفر با اِعمال سوابق تحصیلی (C) به صورت زیر است:

نفر اول:                                                   %۲۵(۱۰۰۰۰) + %۷۵(۱۰۰۰۰)= ۱۰۰۰۰

نفر دوم:                                                    %۲۵(۸۰۰۰) + %۷۵(۱۰۰۰۰)= ۹۵۰۰

نفر سوم:                                                      %۲۵(۱۲۰۰۰) + %۷۵(۱۰۰۰۰)= ۱۰۵۰۰

 

نتیجه گیری:

  • اگر تراز سوابق تحصیلی با تراز کسب‌شده در آزمون سراسری برابر باشد، تراز اِعمال هم‌زمان سوابق تحصیلی و آزمون سراسری نیز با آن‌ها برابر خواهد بود. ( بی تأثیر)
  • اگر تراز سوابق تحصیلی از تراز کسب‌شده در آزمون سراسری کمتر باشد، تراز اِعمال هم‌زمان سوابق تحصیلی و آزمون سراسری از تراز کسب‌شده در کنکور کمتر خواهد بود. (تأثیر منفی)
  • اگر تراز سوابق تحصیلی از تراز کسب‌شده در آزمون سراسری بیشتر باشد، تراز اِعمال هم‌زمان سوابق تحصیلی و آزمون سراسری از تراز کسب شده در کنکور بیشتر خواهد بود. (تأثیر مثبت)

 چه نمراتی (معدل‌) تأثیر مثبت و چه نمراتی تأثیر منفی خواهند داشت؟

  • باتوجّه به توضیحاتی که تاکنون داده شد، مثبت یا منفی بودن سوابق تحصیلی بستگی به نتیجه‌ی آزمون سراسری دارد (جمله‌ای کلیشه ای که آن‌را بسیار شنیده اید، امّا بیایید آن‌را از کلیشه‌ای بودن خارج کنیم!).
  • اگر ترازِ کسب‌شده در آزمونِ سراسری بالاتر از ۱۱۰۰۰ باشد ( رتبه‌ی زیر ۷۰۰ کشوری)، حتّی اگر معدّلتان ۲۰ هم باشد، تأثیر مثبت نخواهد داشت. سند این ادّعا دو چیز است:

۱-   تمام کارنامه‌های با معدل۲۰ دارای تراز بالاتر از ۱۱۰۰۰ در سال‌های ۹۲ و قبل از آن که در هیچ‌کدام سوابق تحصیلی دارای اثر مثبت نبوده است.

۲-   کاهش تراز عمومی داوطلبان سال‌های ۹۳ و ۹۴ نسبت به سال ۹۲ و قبل از آن. این مورد را این‌گونه توضیح بدهم که در سال ۹۲ و قبل از آن یک رتبه‌ی مشخص مثلاً ۵۰۰ کشوری ترازی حدود ۱۱۲۰۰ داشت، امّا در سال ۹۳ و ۹۴ رتبه‌ی ۵۰۰ کشوری ترازی در حدود ۱۰۷۰۰-۱۰۶۰۰ داشته است. در‌واقع این عزیزان در سال ۹۳ و ۹۴ هم در آزمون سراسری تراز حدود ۱۱۲۰۰ کسب کرده‌اند، امّا با‌توجّه به آن‌که تراز سوابق تحصیلی آن‌ها (با هر معدّلی) قطعاً از ۱۱۰۰۰ کمتر بوده است، تأثیر منفی داشته و تراز آن‌ها کاهش یافته است که البتّه چون برای همه اینگونه است، مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ غیر از یک مورد که در ادامه توضیح داده‌خواهد‌شد. لازم به ذکر است که این کاهش تراز در یک رتبه‌ی مشخص در سال‌های ۹۳ و ۹۴ که اِعمال سوابق تحصیلی به‌صورت قطعی بود، نسبت به سا‌ل‌های ۹۲ و قبل از آن در تمام رتبه‌ها کاملاً مستند است.

با مثال‌های زیر داستان را ادامه می‌دهم!

  • دو داوطلب را در نظر بگیرید؛ یکی با معدّل ۱۳ که با توجّه به سال اخذ دیپلم (قبل از ۸۴) و یا به‌دلیل نوع مدرک تحصیلی (فنی و حرفه‌ای یا …) سوابق تحصیلی برایش تأثیر داده‌نمی‌شود و تنها، تراز کسب‌شده در آزمون سراسری ملاک قرار‌داده‌می‌شود و داوطلبِ دیگر با معدل ۱۹ که سوابق تحصیلی برایش اِعمال می‌گردد.

اگر این دو داوطلب هر دو در آزمون سراسری بدونِ اِعمال سوابق تحصیلی تراز ۱۱۲۰۰ کسب کنند ( حدود رتبه‌ی ۵۰۰ کشوری)، در کارنامه‌ی داوطلب اوّل همان تراز ۱۱۲۰۰ ثبت می‌شود و در کارنامه‌ی داوطلب دوّم اگر تراز سوابق تحصیلی‌اش (A) را با توجه به مستندات موجود ۹۶۰۰ در نظر بگیریم، C عبارتست از:

%۲۵(۹۶۰۰) + %۷۵(۱۱۲۰۰)= ۱۰۸۰۰

 

اگر معدل به‌صورتِ مثبت اِعمال شود، برای هر دو داوطلب همان ۱۱۲۰۰ ثبت می‌شود و اگر به صورتِ قطعی اِعمال گردد، برای داوطلب دوم تراز ۱۰۸۰۰ ( حدود رتبه ۸۰۰ کشور) ثبت می‌گردد.

البتّه داوطلبانی مانند داوطلب اوّل، در کنکور سراسری، جمعیت و وضعیت تحصیلی نگران‌کننده‌ای ندارند، امّا باز هم، این مورد، یک ایراد به نظر می‌آید!

در همین مثال فرض کنید برای داوطلب اوّل ( دارای معدل ۱۳)  هم سوابق تحصیلی با تأثیر قطعی در نظر گرفته شود:

اگر تراز سوابق تحصیلی را برای او ۴۰۰۰ در نظر بگیریم، خواهیم داشت:

%۲۵(۴۰۰۰) + %۷۵(۱۱۲۰۰)= ۹۴۰۰

تراز ۹۴۰۰ رتبه ای در حدود ۸۰۰۰ کشور خواهد داشت.

در هر دو مثال ایرادهای تأثیر معدل به‌چشم‌می‌خورد، خودتان مقایسه کنید. درمثال اوّل با تأثیر قطعیِ معدل، هرچند داوطلب دوّم معدل خوبی هم دارد، امّا ترازش حدود ۴۰۰ و رتبه‌اش حدود ۳۰۰ نفر جابه‌جا می‌شود و در مقایسه با کسی که معدلش ۱۳ است و سوابق تحصیلی‌اش تأثیر داده نمی‌شود متضرّر می‌گردد. در مثال دوم امّا این تأثیر فاجعه است! یعنی رتبه‌ی ۵۰۰ داوطلب را به ۸۰۰۰ تبدیل می‌کند.

دیده‌ام که برخی از دوستان که در سایه‌ی تلاش و هوشیاری خود و اطرافیانشان و بقیه‌ی عوامل، معدل‌های خوبی دارند. در‌اینگونه‌مواقع می‌گویند کسی که معدلش ۱۳ است، لیاقت دانشگاه  و رتبه‌ی خوب را ندارد و همان بهتر که قبول نشود. در پاسخ این عزیزان به یک مثال بسنده می‌کنم و از توضیح بیشتر در مورد گلایه‌های بسیاری از داوطلبان خودداری می‌کنم؛ از شرایط نامناسب کسب معدل خوب و اینکه اصلاً قرار نبود آن  سال‌ها که ایشان دیپلم گرفتند تأثیر معدل قطعی باشد گرفته تا بقیه‌ی عوامل.

کمتر کسی است که اخبار دنیای کنکور را دنبال کرده باشد و جناب آقای رستگار رحمانی را نشناسد. بله ایشان رتبه۱ رشته علوم تجربی و رتبه۱ رشته زبان در سال ۱۳۸۸ هستند. لازم به ذکر است بنا به هر دلیلی سازمان محترم سنجش  آموزش کشور در سال ۸۸ تشخیص دادند که از ایشان مجدّد آزمون بگیرند ( بعد از یک ماه و بدون اطلاع قبلی). خودتان می‌دانید تخلیه‌ی بعد از امتحان چیست و اینکه بسیاری اگه یک هفته آخر را خوب جمع‌بندی نکنند، چه بر سر دانششان خواهد آمد و رتبه‌ها در چه حدّی قابل جابجا‌شدن است؛ اما ایشان در این آزمون درسی را که در آزمون اصلی ۱۰۰ نزده بود را هم ۱۰۰% زد و باز رتبه ۱ شد. آیا ایشان لیاقت نداشتند؟! چرا این را می‌گویم؟!

بگذارید بگویم که ایشان معدلشان ۱۳ بود!!!

و بدانید اگر در سال ۸۸ تأثیر معدل به صورت قطعی اعمال می‌شد، چه پیش می‌آمد.

اگر تراز آزمون سراسری آقای رحمانی را ۱۴۰۰۰ در نظر بگیریم و تراز سوابق تحصیلی‌اش را ۴۰۰۰ :

%۲۵(۴۰۰۰) + %۷۵(۱۴۰۰۰)= ۱۱۵۰۰

یعنی تراز نهایی ایشان ۱۱۵۰۰ بود، بجای ۱۴۰۰۰ و در عوض رتبه‌ی یک کشور رتبه‌ای حدود ۵۰۰ کشور داشتند. عادلانه یا نا‌عادلانه‌بودن این اتفاق با شما … !!!

یادآور می‌شوم در این چند صفحه، نه قصدِ سیاه‌نمایی بوده، نه به قضاوت نشستن و نه تعریف داستانی تخیّلی!!! چون مستندات این موضوع برای هر انسان منصف و با منطقی موجود است. فقط اندکی جواب تأثیر سوابق تحصیلی در چه حدّی است را ملموس‌تر بیان کردیم.

برای اینکه بدانید با معدّلی که دارید برای رسیدن به رتبه‌ی دل‌خواهتان به چه ترازی در آزمون سراسری نیاز دارید، می‌توانید به‌این‌صورت عمل کنید:

  • مثلاً می‌خواهید در منطقه‌ی۲ رتبه‌ی ۱۵۰۰ کسب کنید:

نگاهی به کارنامه‌ی سال‌های قبل، به شما ثابت می‌کند که برای چنین رتبه‌ای باید تراز نهایی شما درحدود  ۹۶۰۰ (در سال ۹۳و۹۴) باشد. با توجّه به جدولی که خدمتتان ارائه شد و می‌شود به آن هم اعتماد کرد (حداقل از برنامه‌های تخمین رتبه‌ی موجود به‌یقین قابل اعتمادتر خواهد‌بود؛ این را قول می‌دهم) تراز سوابق تحصیلی مربوط به معدّلتان هم مشخص است. مثلاً اگر معدل ۱۶ دارید:

تراز سوابق تحصیلی معدّل ۱۶ تقریباً ۶۰۰۰ است. تراز رتبه‌ای که می‌خواهید هم که مشخص است (جامع‌ترین اطلاعات در این مورد را می‌توانید از سایت گزینه‌ی‌دو – بخش کارنامه‌ها دریافت کنید). پس:

%۲۵(۶۰۰۰) + %۷۵(x)= 9600

X= 10800

  • یعنی شما با معدّل ۱۶ باید در آزمون سراسری ترازی در حدود ۱۰۸۰۰ کسب کنید (حدود رتبه ۴۰۰ منطقه۲) تا در اثر اعمال سوابق تحصیلی به صورت قطعی ترازتان ۹۶۰۰ بشود و به رتبه ۱۵۰۰ منطقه۲ دست پیدا کنید!!!
  • یعنی وقتی شما در آزمون سراسری بدون اِعمال معدل یا با اِعمال مثبت آن تراز ۱۰۸۰۰ و رتبه‌ی ۴۰۰ کسب می‌کنید، در صورت اِعمال سوابق تحصیلی به‌صورت قطعی، ترازتان به ۹۶۰۰ کاهش و رتبه‌تان به ۱۵۰۰ افزایش خواهد یافت.

 

 

مثالی دیگر با بیانی دیگر:

  • اگر معدلم ۱۶ باشد و بدون اِعمال سوابق تحصیلی رتبه ام ۱۰۰۰ منطقه۲ شود، با اِعمال سوابق تحصیلی به‌صورت قطعی رتبه‌ام تقریباً چند می‌شود؟

رتبه‌ی ۱۰۰۰ منطقه۲ بدون اعمال سوابق تحصیلی (کارنامه سال‌های ۹۲ و قبل از آن را نگاه کنید) ترازی حدود۱۰۳۰۰ در کنکور خواهد داشت. تراز سوابق تحصیلی معدل ۱۶ چیزی حدود ۶۰۰۰ است:

%۲۵(۶۰۰۰) + %۷۵(۱۰۳۰۰)= ۹۲۲۵

تراز ۹۲۲۵ با تأثیر سوابق تحصیلی(کارنامه سال‌های ۹۳و۹۴) رتبه‌ای حدود ۳۰۰۰ منطقه۲ خواهد داشت.

 

مثالی دیگر با بیانی دیگر:

  • من معدلم ۱۴ است؛ آیا می‌توان با تلاش در آزمون سراسری جبران کنم و پزشکی قبول شوم؟

جواب: بله حتما چرا که نه!!!

بلی؛ پاسخ این سوال مثبت است، امّا اینکه در چه حدّی باید تلاش کنید مهم است!

معدل ۱۴ تراز سوابق تحصیلی حدود ۵۰۰۰ دارد. برای پزشکی قبول شدن در سال ۹۳ و ۹۴ در منطقه۲ رتبه ای حدود ۲۵۰۰ نیاز بود. رتبه ۲۵۰۰ در سال ۹۳ و ۹۴ که ترازی حدود ۹۴۰۰-۹۵۰۰ داشته است. پس:

%۲۵(۵۰۰۰) + %۷۵(x)= 9500

X= 11000

  • تراز ۱۱۰۰۰ در کنکور ۹۲ و قبل از آن رتبه‌ای حدود ۴۰۰-۳۰۰ منطقه۲ داشته است؛ یعنی شما باید درصدهایی در حدّ رتبه‌ی ۴۰۰-۳۰۰ منطقه۲ سال ۹۲ کسب کنید تا در سال ۹۳و۹۴ با معدل ۱۴ رتبه ای در حدود ۲۵۰۰ داشته باشید…!!!

فکر کنم با این مثال دیگر همه چیز مشخص شده باشد!

البته امیدوارم…

سرتان را درد آوردم دوستان عزیزم… می‌دانم…. مرا ببخشید!

اگر طولانی‌تر نمی‌شد شاید مطالب دیگری هم برای گفتن بودند، امّا به نظرم در همین حد، پاسخ‌ها را از حالت کلیشه‌ای درآوردیم؛ برای یکبار با زبانی ساده، امّا تلخ واقعیّات گفته شدند. عامل اصلی و هدف از تهیّه‌ی این صفحات، تنها و تنها همدردی با شما عزیزان و روشنگری بود و هست به‌ویژه در این روزها که هرکس از دید خودش جوابی گاه ناآگاهانه به پرسش‌های شما عزیزان می‌دهد.

و در پایان یک رویداد واقعی را برایتان بازگو می‌کنم، باشد که این نیز به‌کار آید…

یکی از دوستان در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ در ترم ۷ کارشناسی جهت شرکت مجدّد آزمون سراسری پس از مشورت با چندین نفر از ادامه‌ی تحصیل انصراف داد… دقیقا به پشتوانه‌ی جواب آری این سؤال که آیا من که معدلم ۱۳ است، می‌توانم جبران کنم و پزشکی قبول شوم؟

اما مشکل دقیقاً همین جواب بود که چقدر آری….. با معدل ۱۳ چقدر باید تلاش کرد… ؟

این دوستمان الآن مشغول خدمت مقدس سربازیست و اگر معدل به‌صورت قطعی اعمال نمی‌شد شاید ایشان همانند آقای رحمانی رتبه یک نمی‌شد، اما قطعاً مشغول خواندن رشته‌ی مقدّس پزشکی بود.

و باز هم قضاوت با شما….

برایتان سلامتی و زندگی در دیاری بدون درد (دروغ- ریا- دزدی) را آرزو دارم…!!!!

ارادتمندتان

یونس حمه صادقی

انتشارات  نشر دریافت

سوالات دانش آموزان رشته انسانی درمورد کنکور 1402 و تاثیر قطعی معدل و شرایط ترمیم معدل در کامنت های سایت وصال کنکور جواب داده میشه.